tisdag 3 februari 2009

a day in school

Vi sätter oss längst bak i klassrummet och breder ut alla våra grejer. Läraren går med bestämda steg fram och säger med ett påklistrat leende:
"May I invite you to sit in the first row?"
Lydiga svenska som vi är nickar vi bara och går i samlad trupp fram och sätter oss på "overhead-raden". Jag börjar skriva vykrt i väntan på att lektionen ska börja och dem andra sitter och tisslar och tasslar. Plötsligt reser sig hela klassen upp och går...
Vad händer????? Jag tittar frågande på läraren som håller på att samla ihop sina saker och han svarar på slovenska något som jag tolkar till "jag jobbar inte på nationaldagen". Jag tittar frågande på dem andra som på svenska förklarar att läraren precis sagt att datorn inte funkar och det är därför vi ska till ett annat klassrum.
Ja, slovenska är inte lätt,
det är inte ofta det blir rätt!
I det nya klassrummet (vi fortfarande på overhead-raden) börjar lektionen med lite slovensk kareoke som carlo tycker låter som att dem sjunger om Usama.... Det gjorde dem inte men nästan (!?!) Sen får alla ta upp ett föremål från väskan eller fickan och presentera vad det är för dem andra i klassen på lovenska. Stekare som vi är efter att ha hängt för mycket med Sven Stekare så tar Pierre upp kapsylöppnaren eftersom skumpan va slut, Carlo flachade sitt "pappa-betalar-kort" och drog på mina glajjor för är man cool är det alltid sol. Det har Storm lärt mig och han är ju nästan lika stor stekare som Sven...


Nästa övning blir att ställa sig upp för klassen och berätta om dagens outfit, alltså berätta vad man har på sig på slovenska och surprise, surprise - för 7 dagen irad har min rumskompis "Tjecken" på sig sina röda rutiga byxor med T-shirt och blå sjal. Vi misstänker att hon tror att det är en skoluniform?? Vad kan annars vara förklaringen till denna besatthet av rödrutiga byxor? Carlo räcker upp handen och frågar hur man säger att man inte har något på sig och tjeckerna skrattar åt en stackares uttal. Det är inte vi svenskar som råkar ut för dem tjeckiska fnissen utan en finne som har talangen (?) att få alla språk han pratar att låta som finska! En av dem fnissande tjeckerna är konstant glad, ser ut att vara 12 år och hans intressen är fotboll, ormar och hajar... okeeejjj... Här är han:

Mitt i en språkövning, när vi låtsas handla kläder genom att fråga om priset på dem kläder man ser på overheaden, hoppar tjeckiskan upp och fotar tavlan. Vi tror att det hade att göra med att på dem här bilderna fanns det en pyjamas med samma tyg som dem röda byxorna... well well, det är bara att göra som tjeckerna som man brukar säga (va???) och tar en bild vi med. Tack för kaffet!



Inga kommentarer: